André van Herk: Den Haag moet gaan voor best bereikbare stad!

Den Haag slibt - net als alle andere steden - gewoon dicht. De vervoersstromen kunnen het niet meer aan en dat is heel jammer want totaal onnodig, is de stelling van Andre van Herk. Van Herk weet waar hij over praat. Hij is directeur van de APC Groep Holding BV bestaande uit UTS Abbink BV, Djinny Logistiek BV en Ucility BV.

Tja, er is nu eenmaal geen rondweg, hoor je sommigen al zeggen. Maar daarmee komen we, letterlijk, niet weg. Het dwingt ons tot omdenken. Combineren en efficiency in logistiek zijn sleutelwoorden bij de oplossing; een HUB evenzo. Neem bijvoorbeeld de bouwsector. Op bouwlocaties in de stad roepen aannemers de materialen af die ze op dat moment nodig hebben. Daardoor rijden elke dag legio vrachtwagens met heipalen, toiletpotten, raamkozijnen en wat al niet meer de stad in en uit. Al dat vervoer leidt tot onnodige opstoppingen. En dat, terwijl het zoveel slimmer kan.

Van Herk: "Een HUB voor bijvoorbeeld bouwlogistiek geeft Den Haag (schone) lucht. Want daardoor gaat geen enkele leverancier de stad meer in. Zo elimineer je veel vervoerstromen. Djinny is onderdeel van onze APC Groep en biedt alle services rond zo'n slimme (bouw-) HUB. Toeleveranciers leveren hun materialen bij de HUB aan. Dat kan 24 uur per dag. Wij slaan die op en brengen het benodigde materiaal vervolgens - na de spits: in de avond en de nacht - naar de bouwplaats, maar dan wel van bijvoorbeeld zes leveranciers tegelijk en het afval nemen we meteen mee terug. Dat scheelt vrachtwagens. Weer wat vervoersbewegingen minder. Zo leidt combineren tot efficiënte logistiek. Zelfs de werklui verzamelen bij de HUB, laten hun auto daar staan en worden met onze busjes gezamenlijk naar de bouwplaats gebracht."

Voordeel voor de aannemer én de stad
"Zo kan ik nog wel even doorgaan met voordelen voor de aannemer. Ook de stad vaart er wel bij. Een HUB vermindert vervoersstromen, voorkomt dichtslibben van wegen en leidt daardoor tot schonere lucht en minder overlast voor de inwoners. Daarom mijn oproep aan de wethouder van Den Haag: geef alleen een bouwvergunning af aan die partijen die een logistiek plan hebben gemaakt. Je moet immers ergens beginnen om de best bereikbare stad van Nederland te worden. En daar gaan we immers toch allemaal voor?