André van Herk: Met een hub onnodig vervoer opvangen

Slim vervoer en efficiënte logistiek dragen bij aan het oplossen van mobiliteitsknelpunten in de stad. Met een hub vang je onnodig vervoer op, combineer je af te leveren goederen en verminder je aanzienlijk de vervoerstromen in de stad.

"Normaal gesproken spring je een gat in de lucht bij het behalen van de eerste prijs. Maar niet als je filestad nummer één bent. Volgens navigatiebedrijf TomTom was Den Haag vorig jaar voor de tweede maal op rij de stad met de meeste filevertraging in Nederland. Dat komt hard aan. Den Haag mist dan wel een rondweg, maar overheden en bedrijfsleven kunnen er op z'n minst voor zorgen om de stad bereikbaar te houden. Dit droevige resultaat dwingt dan ook tot omdenken, tot kantelen van gedachtes." Als ambassadeur van Bereikbaar Haaglanden pleit André van Herk, DGA van de APC Groep in Den Haag, al jaren voor efficiënt denken in vervoer. "Combineren is het grote toverwoord."


Van Herk: ‘Mijn advies aan de wethouder: pas je vergunningenbeleid aan!

Dichtslibbende straten
"Neem de bouwsector. Bouwondernemingen die hier en daar in de stad en de regio actief zijn, melden te pas en te onpas wat ze op dat moment nodig hebben, van heipalen en beton tot raamkozijnen en wandpalen. En al die bouwmaterialen worden allemaal door andere leveranciers aangereden. Elke dag weer. Bouwt iemand een wooncomplex van zes verdiepingen, dan roept hij per verdieping af wat hij op dat moment nodig heeft. Vandaag tien toiletpotten voor tien natte ruimtes en over twee weken weer tien voor de volgende etage. Het gevolg: een enorme hoeveelheid aan vervoersstromen met vrachtwagens die ervoor zorgen dat straten en wegen volledig dichtslibben." Van Herk schudt z'n hoofd. "En het kan zoveel slimmer."

Buiten de spits efficiënter bevoorraden "Met een hub gaat geen enkele vrachtwagen van een leverancier meer de stad in", verzekert hij. "Daarmee elimineer je veel vervoerstromen. Djinny, onderdeel van onze APC Groep, biedt alle services rond zo'n slimme bouwhub, overigens ook op facilitair gebied. Toeleveranciers van bouwbedrijven leveren ons hun materialen. Dat kan 24 uur per dag. Wij slaan die op en brengen het benodigde materiaal vervolgens - na de spits: in de avond en de nacht - naar de bouwplaats, maar dan wel van bijvoorbeeld zes leveranciers tegelijk. Daar pakken we alles uit en zetten het met eigen materieel op die plek neer waar de bouwvakkers het de volgende ochtend nodig hebben. Op de tiende verdieping? Prima. Daardoor hoeven de werklui de volgende dag niet alles beneden op te halen, maar kunnen ze meteen aan de slag. Zij bouwen, wij sjouwen. Dat laatste is immers ons vak. En omdat we alles buiten werktijd aanleveren, lopen we niemand in de weg en kan de aannemer sneller werken. Uit cijfers blijkt zelfs dat die daarmee tien tot vijftien procent meer tijd overhoudt voor productie."

Slim ticketsysteem "Omdat we alles op de werkelijke locatie zetten, hoeft een bouwonderneming ook geen opslag buiten het bouwterrein te creëren. Geen parkeerplekken dus die maandenlang worden ingenomen. Bovendien nemen wij al het afval - verpakkingen en zo - direct mee terug naar de hub. Daarmee hoeven ook de ophaaldiensten van afval de stad dus niet in. Zelfs de bouwvakkers verzamelen hier, waarna wij ze in één busje naar de werkplek brengen. Dat scheelt weer zo'n tien aparte auto's die ook daar allemaal ruimte innemen. Ook vrachtwagens met grote volumes bouwmateriaal komen eerst hier", zegt Van Herk. "De chauffeurs zijn gekoppeld aan een zogenaamd ticketsysteem, ook onze portier op de bouwplaats. Die geeft een seintje wanneer de vrachtwagen met de heipalen kan gaan rijden, weet wanneer die arriveert en haalt de vrachtauto meteen van de weg af."

Vervoer combineren Al met al vermindert het gebruik van een hub volgens Van Herk opstoppingen en vervoersstromen. Daardoor is er schonere lucht en hebben omwonenden minder overlast. "Slim denken in logistiek dus. En combineren!" Dat laatste doet hij ook al jaren voor zijn eigen bedrijf. "We hebben zo'n tachtig medewerkers in vaste dienst. Daarnaast werken we met veel mensen van samenwerkende partners. Aan de hand van een postcodesysteem halen we vroeg in de ochtend diverse medewerkers met verschillende busjes op. En 's avonds brengen we ze weer thuis. Dat scheelt auto's."

Logistiek plan een vereiste
"We stimuleren ook het gebruik van fietsen en scooters. Er is hier ook een doucheruimte en medewerkers kunnen hun (dure) eigen fiets binnen stallen. Ook zijn er leenfietsen waarmee je van trein (dichtbij) naar het werk kunt, en andersom." Van Herk is al lange tijd ambassadeur op het gebied van bereikbaarheid. "Het is een kwestie van een lange adem hebben. Op den duur gaan steeds meer betrokkenen inzien dat het anders kan en moet. De wethouder van Den Haag adviseer ik om alleen aan die partijen bouwvergunningen te verlenen die ook een goed logistiek plan hebben. Zonder dat wordt het vaak een bende in mobiliteit. En geef toe: wil je de eerste prijs behalen voor best bereikbare stad in Nederland, dan moet je ergens beginnen."