Bode Scholten: Logistiek is logisch nadenken

Logistiek is logisch nadenken is kostenreductie
Voor Marco Scholten, de derde generatie van Bode Scholten, is het helder waarom hij heeft meegedaan aan de pilot EcoTransport. "Werken aan duurzaamheid heeft alles te maken met efficiency en dus met minder kosten. Wanneer er geen kostenreductie mee gepaard gaat, wil niemand veranderen. Logistiek is logisch nadenken! Voor ons staat Beter Benutten gelijk aan efficiency . Efficiency in planning, in arbeidsuren en in brandstofkosten. Bode Scholten rijdt met ruim 60 wagens, dan levert een brandstofbesparing van 1% heel veel op."

Gedragsverandering is de basis
"Het besparen van brandstof is niet een simpel van te voren te maken rekensommetje. Want het is mede afhankelijk van de hoeveelheid lading die wordt vervoerd, het soort rit (op de snelweg of door de stad) en natuurlijk het rijgedrag van de chauffeur. Met name dat laatste, het rijgedrag van de chauffeur, daar kun je met zijn allen aan werken. Een paar cijfers: stationair draaien kost 2 liter brandstof per uur. Wanneer je over de snelweg rijdt, ben je 1% extra brandstof kwijt aan elke kilometer die je boven de 80 rijdt. Wij adviseren onze chauffeurs dan ook om circa 83 kilometers per uur te rijden en niet met 87 kilometer per uur naar Zwolle te gaan. Met behulp van de cruise control is dat ook goed te doen. Anticiperend rijden en de wagen bijvoorbeeld uit te laten rollen wanneer je ziet dat het verkeerslicht op rood gaat, levert ook de nodige besparingen op. Vanaf 2011 krijgt elke chauffeur een basistraining Het Nieuwe Rijden. Al deze maatregelen hebben er in 2013 toe geleid dat we 3% brandstofkosten hebben bespaard, het gaat in ons bedrijf om zo'n 850.000 liter."

Vanzelfsprekend gaan we met dit beleid door," zegt Scholten. Hij vervolgt: "Het afgelopen jaar is er een test gedurende vier maanden uit gevoerd waarbij een besparingssysteem op de luchtuitlaat is ingebouwd. Er is getest op 2 wagens en dit heeft een besparing van circa 3% opgeleverd. Tijdens de test wisten de chauffeurs niet of het systeem in hun wagen was ingebouwd. Dit om een zuivere meting te verkrijgen. Inmiddels zijn er 20 wagens met dit systeem uitgevoerd.

Logistiek staat nooit stil
Scholten: "Ook in de komende jaren blijven we actief investeren in duurzaamheid. We schaffen aardgas wagens aan, we schaffen 19 nieuwe Euro 6 voertuigen aan, we testen bamboe laadbak vloeren in plaats van de hardhouten vloeren, we investeren in zonnepanelen op het pand, we schaffen in verband met de Arbo elektrische schuifdeuren op de wagens aan en we gaan aan de slag met de beladingsgraad van de transport materieel. In de logistiek zit je nooit stil. Mijn opa is het bedrijf gestart met paard en wagen. Door constant alert te blijven en innovaties toe te passen, staan we nu waar we zijn: een gezond bedrijf met 130 medewerkers. In onze samenwerking met Transmission zijn er ruim 1100 medewerkers aan de slag op meer dan 450 wagens. Onze core business is een 24 uurslevering in de Benelux, vandaag geleverd, morgen gebracht, opslag en speciaal transport."