Langerak de Jong: Efficiency met hoge tevredenheid

Elk bedrijf en dus ook Langerak de Jong blijft werken aan het optimaliseren van efficiency. Of zoals directeur Han Marinusse zegt: "Het gaat om de dubbelslag: het besparen van kosten in combinatie met het vrijhouden van de weg. Als je zoals wij elke dag op de weg zit, ervaar je de files aan den lijve. Dus als je eraan kunt meewerken om die te verminderen zonder dat je enorm hoeft te investeren dan moet je dat doen. Al eerder hebben we met de evofenedex gekeken waar een efficiencyslag te maken was. De inzet was toen het optimaliseren van de routes om klanten te leveren. Daar waar het mogelijk was en onze klanten het accepteerden, zijn de routes aangepast en geoptimaliseerd."

Langerak de Jong is een groothandel met meer dan 3500 artikelen en totaalleverancier in food en non-food voor bedrijven, scholen en instellingen op het gebied van koffie en thee en toebehoren, zoetwaren en hygiëne en papierwaren.

Ei van Columbus: met de bedrijfswagen naar huis
"Daarna hebben we met de evofenedex en Bereikbaar Haaglanden de stap gezet om de routes van onze operators en technische dienst onder de loep te nemen. Het normale patroon was dat die medewerkers zowel 's morgens als 's avonds eerst naar de zaak kwamen met de privéauto, daar de bedrijfswagen ophaalden en dan naar de klant vertrokken. De vraag luidde: "Stel nu eens dat zij de bedrijfswagen mee naar huis nemen en 's morgens direct naar de klant rijden?" En dat is wat er nu gebeurt. Het is een soort ei van Columbus: iedereen is er tevreden mee!"

Tijdswinst
Marinusse: "Het gaat om acht personen die nu aanzienlijk minder kilometers maken. Daarnaast scheelt het hen enorm veel tijd, toch gauw 20 à 25 minuten enkele reis. Dus het betekent 's morgens later opstaan en 's avonds eerder thuis. Het is niet zo dat we ze helemaal niet meer op de zaak zien. Dat zou ook niet goed zijn. De meesten komen zo'n twee keer per week langs om materialen op te halen, daarnaast hebben we contact via de telefoon en via de 'track en trace' in de wagen weten we natuurlijk ook waar ze zijn. Alles bij elkaar spreken we over vijf structurele spitsmijdingen per dag."

Hoe lastig is het om dit in te voeren? Marinusse: "Eigenlijk niet. We moesten wel het beleid aanpassen, dus zorgen dat het goed omschreven stond. Zo willen we niet dat de bedrijfswagens verder voor privéaangelegenheden worden gebruikt. Maar omdat de werknemers direct enthousiast waren, was invoering geen probleem. Integendeel."