Oproep voor een nieuw Haags kwartiertje

Blog Astrid Homan

Van de week las ik: In de maanden mei tot en met augustus is het door weggebruikers aantal afgelegde kilometers op jaarbasis in Nederland toegenomen. Ten opzichte van vier maanden geleden is die toename 1,5%. De jaarfilezwaarte steeg met 4,5%. En vandaag komt daar nog een schepje bovenop: files zullen komende 5 jaar alleen maar toenemen.

HELP!

 Ik ben in de gelukkige positie dat ik niet vaak in de spits hoef te reizen. Als Mobiliteitsmakelaar probeer ik natuurlijk ook het goede voorbeeld te geven. Ik probeer afspraken niet te laten beginnen of eindigen op spitsuren. Maar zelfs mij lukt dat niet altijd. Soms ontkom ik niet aan die vergadering die echt om 9.00 uur moet beginnen en dan ook nog op een plek is waar ik eigenlijk alleen met de auto kan komen. Natuurlijk is OV meestal een beschikbaar alternatief, maar ik ben geen ochtendmens en om nu een uur eerder op te staan om dan niet met de auto in de spits te reizen, maar met vele anderen in een drukke trein of bus te stappen en er veel langer over doen…Dat gaat ook mij gewoon te ver.

Het moet wel leuk blijven.

Maar als Mobiliteitsmakelaar vraag ik me dan wel af. Had dit nu niet anders gekund? We kennen de voor de hand liggende alternatieven. Anders reizen? Niet altijd haalbaar. Andere tijd en locatie? Lukt dus ook niet altijd. Via videoconferencing? Is niet iedereen op ingericht. Kansen voldoende nog om het toch anders te doen.

En toch, dat tijdstip knaagt het meest. Als het voorstel 9.00 uur is, probeer ik te schuiven naar 9.30 uur of 8.30 uur. Dat kan veel schelen voor de tijd in de file. Het liefst natuurlijk gewoon 10.00 uur. Doe ik even eerst mail en wat telefoontjes en ga ik daarna op pad.

Maar een andere tijd lijkt niet echt in onze vergadergenen te zitten. Beste voorbeeld de Nuclear Summit. Wat waren we druk met het afzetten van wegen en het informeren van iedereen om vooral niet met de auto te reizen. Maar waarom moest die Summit nou eigenlijk om 9.00 uur precies beginnen? Zou Obama ook niet liever een uurtje langer hebben geslapen? Of wat langer aan het ontbijt hebben gezeten met uitzicht op zee en een krantje? Je kan het je zo maar voorstellen.
Het zat nou eenmaal zo in het draaiboek.

We kunnen het gewoon anders doen. Vanaf vandaag. Ja, ik weet het. Dat is mijn standaardoproep.

Laat ik het daarom heel concreet maken. Laten we niet meer afspreken om 9.00 uur. Ik pleit zelfs voor een nieuw Haags kwartiertje.

Er bestaan allerlei soorten kwartiertjes; het Haags kwartiertje, in het leven geroepen door ADO Den Haag fans of het academisch kwartiertje.

Misschien komt die wel het dichtst bij mijn gedachte. Voor wie het is vergeten of er nooit mee te maken heeft gehad, op de universiteiten is het de afspraak dat een college eigenlijk altijd een kwartier later dan de officiële starttijd begint. Dat is om de studenten en vaak ook docenten de gelegenheid te geven om het juiste lokaal te vinden. Voor dat laatste pleit ik niet. Laten we nu niet voortaan een kwartier speling nemen in onze afspraken. Ik was te laatdoor de file, Dat kan echt niet meer. Daarvoor hebben we routeplanners uitgevonden en zoals we weten: voor vertrek altijd even je route checken! Nee, laten wij het nou eens anders doen en geen afspraken meer plannen die op het hele en het halve uur beginnen, maar alleen nog afspraken op kwart voor of kwart over.

Waarom eigenlijk niet?

Wat bereiken we daar mee? Dat we niet meer aankomen en vertrekken op hetzelfde moment als vele anderen.

Wij en de experts met ons, zeggen dat we de files kunnen oplossen als steeds circa 5% van de mensen die nu in de file rijden een andere keuze maken. Als we massaal op andere tijden gaan vergaderen, dan zal ook dat zijn steentje bijdragen.

En zeg nou zelf, wat maakt zo’n kwartiertje nou eigenlijk uit? Zeker als het betekent dat je niet in de file staat.

Dus letterlijk: HELP!

Wie doet er mee?

 

Astrid Homan

Mobiliteitsmakelaar Haaglanden