Verdiepingssessie Logistiek - HUB en LOP

HUB en LOP: Logische stopplaatsen voor de logistiek?
Gastheer: NoRisk Parking, Berkel en Rodenrijs.
Vrijdag 25 november 2016

Bart de Tombe van No Risk Parking heet iedereen van harte welkom.
NoRisk Parking is onderdeel van het Veiligheidsinstituut. NoRisk Parking is vijf jaar geleden gestart met een beveiligd parkeerterrein in Pijnacker. Het terrein biedt 24 uur per dag toegang, beveiliging, parkeer- en stallingsmogelijkheden en een fietsenstalling in verband met voor- en natransport. Er is flexibiliteit in de afname van de dienst: parkeren kan per uur, per dag en voor het gehele jaar.

Doelgroepen zijn transportbedrijven, eigen rijders, expeditiebedrijven, handelsondernemingen, aannemingsbedrijven, ZZP'ers, Bouwend NL, autobedrijven, grond- weg- en waterbouw en particulieren met een caravan. Zijn stelling is dat als de overheid wil gaan handhaven op wildparkeren, dan moet je wel zorgen dat er alternatieven zijn.

NoRisk Parking is partner in Bereikbaar Haaglanden om met elkaar het probleem van het wildparkeren aan te pakken en de case die zij in Pijnacker hebben opgebouwd verder uit te rollen naar bijvoorbeeld Zoetermeer en het Westland. In Pijnacker gaat het vooral om lokale partijen omdat het parkeerterrein niet aan de snelweg ligt. Er zijn 56 plekken en 40 daarvan zijn verhuurd aan de logistieke sector. De tijd dat een vrachtwagen er staat is heel wisselend. Wel heeft men geleerd dat je de plek niet flexibel moet invullen. Als een chauffeur aankomt wil hij direct naar zijn eigen plek kunnen rijden. Zoeken naar een plek wordt als zeer hinderlijk ervaren.

 

Community Bereikbaar Haaglanden
Michel Oldenburg geeft de stand van zaken van het aantal projecten binnen Bereikbaar Haaglanden. Inmiddels lopen er 15 projecten en zijn er al 89 spitsmijdingen behaald. Een aantal andere spitsmijdingen zitten nog in de pijplijn. Hij geeft aan trots te zijn op de gerealiseerde effecten, op de samenwerking die plaatsvindt, de kennisdeling die tot stand komt en op de aanpak van bedrijven. Er wordt een mooie community gebouwd. Hoewel aan het begin van het programma Beter Benutten, waar deze community onderdeel van uitmaakt, werd gezegd dat er plaats was voor maximaal 15 projecten, is er nu groen licht om nog meer projecten te starten. De oproep is aan het bedrijfsleven om daar mee te komen.

 

HUB dichtbij de klus
Visser Smit Hanab (VSH) is op het laatste moment verhinderd. Michel neemt daarom de presentatie voor zijn rekening. VSH is een project gestart omdat zij vermoedden dat zij onnodig tijd verloren en daarom wilden onderzoeken hoe het anders kon. Winst was te halen door niet meer alle medewerkers per dag naar de zaak te laten reizen. (Per klus maximaal een medewerker).

Daarnaast werd er in Rotterdam een HUB ingericht. Zodat medewerkers die in Rotterdam werken dichtbij hun materiaal kunnen ophalen. Resultaat? In totaal een besparing van circa 130.000 euro, (minder uren onderweg minus de kosten van de bouw van de HUB), veel vaker op tijd op een afspraak, een besparing van circa 1 tank per week per auto.

Reserveringssysteem
heeft onderzoek gedaan onder 15 retailers of zij bereid zijn hun terrein beschikbaar te stellen voor concollega's en of zij ook bereid zijn bij anderen te parkeren. Dat blijkt zo te zijn. De volgende stap is nu dat de evofenedex samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan de slag gaat met het bouwen van een portal met reserveringssysteem. Een soort van Airbnb voor retailerterreinen. Medio 2017 is dit systeem klaar.

Parkeerverbod industrieterreinen
Marco Scholten merkt op dat het veel nieuwe industriegebieden niet meer toestaan om te parkeren. Het begrip is er wel voor lang parkeren of voor bivakkeren maar niet voor kort parkeren.
Overigens kan een goede chauffeur in deze regio overdag tussen 9 en 5 uur nog wel een rondje maken. Maar als venstertijden veranderen zodat je voor 10 uur de stad in moet zijn, dan wordt het anders. Dan moet je de LZV op een regionale HUB kunnen neerzetten en daarnaast veel meer gebruik maken van de nacht.

HUB bij Houwelingen
Houwelingen is in samenwerking met de Greenery aan het onderzoeken of zij hun terrein kunnen openstellen voor concollega's. Bij voldoende belangstelling wordt het terrein afgesloten en beveiligd. Parkeren kan dan zowel lang als kort en de LZV kan worden afgekoppeld. Vanuit de case van No Riskparking is bekend dat een parkeerplek tussen de 1800 en 2000 euro kost. Transporteurs zijn bereid maximaal 1200 euro te betalen. Subsidie kan een uitkomst zijn maar hoeft niet. Gedacht wordt ook aan dubbel gebruik van de plek: 's avonds zijn de plekken voor de chauffeurs die hun wagen voor de nacht willen parkeren en zelf naar huis gaan. Overdag verhuur je de plek als LOP. Dan is het rendabel te maken. Dat betekent overigens wel dat het terrein naast de snelweg moet zitten. Duitsland geeft wat dat betreft het goede voorbeeld.

Bram Coremans stelt voor een stagiaire aan te stellen die de behoeften gaat peilen onder de bedrijven aan zo'n parkeerterrein. Vervolgens kan een case in Bleiswijk worden onderzocht. De overheid kan starten met handhaven, niet iedere dag 8 uur lang maar gerichte acties waardoor duidelijk wordt dat de kans op een boete vergroot is.

Erik Sonneveld van CEVA Logistics meldt dat CEVA is sinds een paar maanden in Leidschendam HUB-Locatie is voor Albert Heijn Online. Ze hebben de ruimte voor grote internationale bedrijven maar ook voor regionale partijen.

Onderzoek en analyses
Rijkswaterstaat meldt dat er inmiddels zes maanden wordt gehandhaafd op fout parkeren door vrachtwagens. We wachten de analyse daarvan nu af. Er vindt een onderzoek plaats of in 2018 in Maasdijk ruimte is om een truckparking te exploiteren. In januari/februari volgt het rapport. Op basis daarvan besluiten we hoeveel plekken er nodig zijn op MRDH-niveau. De combi HUB en LOP spreekt erg aan en hij is gesterkt in het idee dat dit een mogelijke oplossingsrichting is.

Bram Coremans vult aan dat naast het aanleggen van parkeerterreinen de overheid ook moet zorgen voor de 'zachte kant': het zorgen dat er onderzoek en analyses liggen op basis waarvan gefundeerde besluiten genomen kunnen worden.

Nieuwe onderwerpen
Naast de onderwerpen die Michel voorstelt wordt ook het onderwerp More is less, lucht in verpakkingen gemeld.

Aanwezigen:

  • Bereikbaar Haaglanden
  • Bode Scholten
  • CEVA Logistics
  • EVO B.V.
  • Houweling International B.V.
  • Metropoolregio Rotterdam Den Haag
  • NoRisk Parking B.V.
  • Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid
  • Tyrenet Nooteboom