VSH: Senseo belangrijke factor in logistieke efficiëntie

Met een kantoor in Benthuizen en een grote opdracht in Rotterdam loop je het risico dat je op en neer blijft rijden. Wilbert Kooistra, materiaal en materieel coördinator bij Visser en Smit Hanab (VSH) vertelt. "Natuurlijk waren we blij en trots met de grote opdracht maar we zagen de bui al hangen. Normaal gesproken komen onze werknemers 's morgens eerst naar de zaak om materialen op te halen en natuurlijk is dan ook de koffie favoriet. In de middag komen ze regelmatig langs om afval retour te brengen of om nieuw materiaal te halen. We wisten zeker dat het efficiënter kon, we wist alleen nog niet hoe en daarom zijn we met verschillende ideeën en opties aan de slag gegaan."

VSH is aannemer op het gebied van technologisch hoogstaande en duurzame verbindingen, netwerken en installaties voor water, energie en (petro)chemie. Kooistra: "Het gaat dus om ondergrondse infrastructuur en bovengrondse leidingen tot in de meterkast. Juist omdat we als bedrijf willen investeren in een duurzame samenleving wilden we ook af van die vele (onnodige) kilometers.
Tot de opties die de revue zijn gepasseerd behoorde het aanpassen van de wagens zodat er voor twee dagen voorraadbeheer in paste. In gedachten zagen we toen van die heel grote vrachtwagens op de klus aankomen, dat was het niet. We hebben gekozen om een logistieke hub in Rotterdam te bouwen. De hub bestaat uit een klein kantoortje waar permanent een werknemer aanwezig is, en een opslagruimte met de voorraad. Die hub was relatief snel geregeld. Maar dan ben je er nog niet. We moesten ook alle processen aanpassen, dat is lastiger. Werken met een hub is anders dan vanuit het kantoor, dus dit vereiste een aanpassing van planning, van materiaalstromen en vooral gedragsverandering van werknemers."

Gedragsverandering
De werknemers spelen bij zo'n veranderingsproces een cruciale rol. Kooistra: "Zij zijn degenen die de verandering in de praktijk moeten uitvoeren. Dat vindt zeker in het begin niet iedereen prettig. Daarom zijn er veel gesprekken gevoerd. We hebben daar echt tijd voor uitgetrokken. We zijn vooral ingegaan op het waarom. Wat is het doel dat we willen bereiken? Waarom past het bij de bedrijfsfilosofie? Maar ook wat de nieuwe werkwijze scheelt in de kosten. Het was niet alleen vertellen, we hebben ook goed geluisterd. Die koffie he? Die bleek toch belangrijker dan gedacht. Daarom krijgen alle auto's binnenkort een 220 volt aansluiting en een Senseo koffiezetapparaat zodat werknemers hun favoriete warme drank altijd bij de hand hebben. De sociale interactie die daarbij hoort, houden we op peil doordat de uitvoerder elke dag langskomt en we in onderling wisselende ploegen werken."

Lessons learned
Dat klinkt alsof het allemaal van een leien dakje ging. "Het is een voorspoedig proces geweest, maar we hebben zeker ook zaken geleerd. Zaken waar we van tevoren niet aan hadden gedacht. Een daarvan is dat we gedetailleerde informatie moeten geven en dat we de werknemers direct goede terugkoppeling moeten geven. Op basis van hun feedback snel zaken aanpassen. Zij maken het in de praktijk mee dus neem hun opmerkingen serieus. Als je wilt dat ze veranderen, is het een gezamenlijk actie. Ook moet je het proces bewaken: de mens is een gewoontedier en hij heeft zeker in het begin van een verandering de neiging om weer terug te vallen in het oude gedrag. Als je daar niet bovenop zit en het direct corrigeert wordt het nieuwe proces nooit eigen," aldus Kooistra.

Opbrengsten op een rij

  • Elke werkdag rijden er 22 vrachtwagen minder in de spits.
  • Dat betekent een forse vermindering van CO2 en dat draagt bij aan de strategische KPi's.
  • Per auto wordt er per week een tank minder brandstof verbruikt.
  • Betrouwbaarheid van de afspraken, we komen niet meer te laat bij de klant door files.
  • De werkbeleving van medewerkers is positief.
  • De productiviteit is verhoogd.