05/01/2019

Geef startups een kans

De tweede editie van Mobility Lab in 2018 was een gigantisch succes. Zestien startups haalden het afgelopen jaar samen maar liefst 5,5 miljoen euro aan investeringen op met hun mobiliteitsoplossingen. Een derde editie is dan ook een feit. Op dit moment hebben al ongeveer 40 organisaties (launching customers) zich aangemeld met een uitdaging. Er kunnen er nog meer bij en ook startups kunnen zich melden.

Mobility Lab is een initiatief van De Verkeersonderneming (Rotterdam), SmartwayZ.NL (Zuid-Nederland), ZO Slim Bereikbaar (Zuidoost-Brabant) en de gemeente Den Haag. Samen bundelen zij hun krachten om startups de kans te geven hun mobiliteitsproduct of -dienst te testen in een dagelijkse omgeving. Op die manier bieden ze oplossingen voor de impact die de groeiende economie op onze mobiliteit heeft.

Voor elk mobiliteitsprobleem een geschikte oplossing
De nieuwe editie van Mobility Lab krijgt een andere insteek. Waar de vorige jaren eerst gezocht werd naar startups met een mobiliteitsoplossing, vertrekt Mobility Lab 2019 vanuit de mobiliteitsuitdaging zelf, een zogenaamde challenge van een bedrijf of overheid. De zoektocht naar deze challenges startte in oktober 2018 en is momenteel nog in volle gang. Maar liefst 40 bedrijven en overheden - die de launching customers genoemd worden - hebben een concrete challenge op tafel liggen. Voorbeelden van geïnteresseerde launching customers zijn de gemeente Rotterdam, Sandd en TU Eindhoven.

Een unieke kans voor startende ondernemingen
Startups hebben de geschikte oplossing vaak al in huis, maar lopen soms vast bij het testen in de praktijk. Daarom biedt Mobility Lab dit unieke traject aan. Startups die een mobiliteitsoplossing hebben, kunnen zich tot 28 februari om 23.59 uur inschrijven via www.mobilitylab.nl. Op 21 maart vindt vervolgens een selectiedag plaats, waar Mobility Lab de juiste startups met de juiste organisatie matcht. Een week later, op 28 maart, begint het voor de startups pas echt. Dan start het traject waarin Mobility Lab hen helpt met een eerste financiering, communicatie, marketing, PR en begeleiding op maat bij de doorontwikkeling van het bedrijf. Zowel in Zuid-Nederland, Rotterdam als Den Haag.

Samen op weg naar duurzame mobiliteit
Het beoogde resultaat van Mobility Lab? Startende ondernemingen kunnen hun prototype testen in een echte situatie, met echte gebruikers. Dat is onontbeerlijk om op te schalen en impact te hebben. Bedrijven en overheden hebben het voordeel dat zij nieuwe inzichten in hun mobiliteitsuitdagingen geboden krijgen. Voorbeeld: De startup ParkEagle biedt een smart parking-oplossing, zodat automobilisten niet meer hoeven rond te rijden op zoek naar een parkeerplek. Op een kaart in de app zien automobilisten de dichtstbijzijnde vrije plek. Dit bespaart tijd en brandstof. Bovendien worden gemeenten geholpen met het terugdringen van hun parkeerprobleem.
Het gaat verder. Er rijden namelijk steeds meer voertuigen op onze wegen, onze files worden steeds langer, parkeergarages zitten vol en het milieu is de grote dupe. Het is tijd voor verandering en daar levert Mobility Lab zeker een bijdrage aan.

Ander voorbeeld: Een van de andere succesvolle startups is Amber Mobility. Via een toegankelijke app en een vloot met hippe, elektrische BMW's wil Amber Mobility de problemen van autobezit aanpakken. Een eigen auto is duur, inefficiënt en slecht voor het milieu. Bij Amber staat er een betaalbare auto voor je klaar, precies wanneer jij er een nodig hebt. In november startte Amber ook met elektrische deelfietsen voor kortere afstanden.