Iedereen heeft een mening over infrastructuur

Zij is een fervent fietser en beveelt fietsen ook iedereen aan. Het is gezond, duurzaam en je blijft in beweging. Dat dagelijkse fietsritje naar het werk mist ze dan ook bij het thuiswerken. "Je verhuist nu van eettafelstoel naar bureaustoel. Om de auto te laten staan moet je mensen niet dwingen maar verleiden. Daarvoor heb je mobiliteitsmanagement bij werkgevers nodig, opvallende acties maar ook collega's die je meetrekken." Annette ter Kuile is managementteamlid mobiliteit en milieu bij de Provincie Zuid-Holland.

"Over het thuiswerken heb ik dubbele gevoelens. Het feit dat je geen reistijd hebt kan prettig zijn, maar even fietsen naar je werk is ontspannend en dat geldt ook voor een loopje tussen twee vergaderingen in. Nu hoef je maar de knop om te zetten om in het volgende overleg te belanden. En zelf verhuis je 's morgens van de eettafelstoel naar je bureaustoel en 's middags weer terug. Met mijn secretaresse heb ik afgesproken dat ze tussen de vergaderingen door tijd blokt zodat ik een wandelingetje kan maken of even iets anders kan doen, maar de praktijk is weerbarstig en het komt er lang niet altijd van. Het grote nadeel van thuiswerken vind ik vooral dat je mensen ziet en spreekt met een scherm ertussen, dat schept afstand en is heel vervelend. Ik vind het juist fijn om mensen te ontmoeten en ging dus graag naar het provinciehuis. Toen in maart de lockdown begon had ik thuis nog geen werkplek. Ik ben gestart aan de keukentafel. Maar toen het thuiswerken langer duurde was dat geen succes. Ik heb nu een in hoogte verstelbaar bureau en met een stoel en scherm van de provincie zit ik er helemaal goed bij. Mijn nek- en rugpijn zijn in ieder geval sindsdien een stuk minder," zegt Ter Kuile.

Infrastructuur raakt alle facetten
"Mijn werkpakket is heel breed: zo ben ik binnen de provincie opdrachtgever van projecten als de goederenvervoercorridor, de gebiedsuitwerking Voorne Putten- Havens , de A4 maar ook van verkeersveiligheidsprojecten en van het ov en dan met name de spoorlijnen. Ik vind het interessant dat het pakket de verschillende aspecten van mobiliteit bevat. Daarnaast ben ik peoplemanager van twee kennisclusters. Het boeiende aan infrastructuur is dat het alle facetten raakt: bereikbaarheid, duurzaamheid, inrichting van de omgeving. Het is te zien in de praktijk, iedereen heeft ermee te maken, en dat is merkbaar: iedereen heeft er een mening over! Er gaat veel geld in om dus het is belangrijk om er gefundeerde besluiten over te nemen. De speerpunten over mobiliteit binnen de provincie Zuid-Holland zijn toekomstbestendig, slimmer en schoner. Welke andere modaliteiten en mogelijkheden zijn er buiten de auto en vrachtwagen in de spits? Dat is de vraag die je je iedere keer moet stellen. Je ziet op dit moment wel veel meer mensen fietsen. Maar of dat een echte verschuiving is, is lastig te bepalen. Mensen zijn zulke gewoontedieren, ze vallen heel snel terug in het oude gedrag. De auto blijft aantrekken. De Verkeersonderneming en Bereikbaar Haaglanden en Rijnland doen er alles aan om die cultuur te veranderen. Die cultuur zal je vooral met mobiliteitsmanagement bij bedrijven en met grappige acties die opvallen moeten veranderen. Het gaat om een mentaliteitsverandering. Het helpt ook als je collega's zeggen: 'Kom, doe mee, laten we samen gaan fietsen."

"Bij de provincie is het beleid dat we keuzevrijheid willen geven aan reizigers. Niet dwingen of iets opleggen maar informeren en verleiden. Op basis daarvan hoop je dat ze een verstandige keuze maken. En dat geldt ook voor het vrachtverkeer: kan het met de trein? Via de binnenvaart? Via een buis? Als er niets anders mogelijk is, dan gaat het vervoer met de vrachtwagen maar dan nog het liefst buiten de spits."

Fiets als favoriet vervoermiddel
Ter Kuile: "Mijn ideaalbeeld is dat er over 20 jaar minder wordt gereisd en meer wordt thuisgewerkt. En als we dan moeten reizen dat we dat niet allemaal tijdens spitstijden doen maar gespreid over de dag. Het helpt als de scholen later starten, dan heb je ook een betere spreiding in het ov. En ik hoop natuurlijk dat er meer wordt gefietst. Ik ben zelf een fervent fietser en dat kan ik iedereen van harte aanbevelen. Ik moet er niet aan denken om iedere keer stil te staan in de file. Fietsen is gezond, duurzaam en je blijft in beweging. Als provincie zetten we ons in om de basis op orde te hebben, dus goede brede fietspaden en stallingen bij ov-knooppunten." Of Covid-19 een lange termijn effect heeft op het verkeer? "Ik hoop het wel maar vrees het ergste. Afgelopen zomer, zelfs met het mooie weer, stonden er alweer veel files. In de komende jaren zullen er nog wel nieuwe wegen bijkomen maar zo heel veel ruimte is daar niet meer voor. We willen tenslotte ook huizen bouwen en recreëren. Dus als het aan mij ligt wordt de fiets vervoermiddel nummer 1."