Kennisdelen, inspiratie en motivatie

Convenantpartners en relaties van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland waren op 17 juni te gast in de nieuwe flagshipstore van Mercedes Benz in Den Haag. Een inspirerende omgeving waar we te midden van een indrukwekkend wagenpark kennis hebben gedeeld over logistiek en de ontwikkelingen in de regio.

Nieuwe partners

Na een introductie over de locatie van gastheer Jeroen van der Heiden worden 3 nieuwe partners voorgesteld.

  • Benita van Wegen, voorzitter van de RVOZ (Raad van Ondernemers Zoetermeer): “Als vereniging willen we de achterban goed informeren en motoveren om in actie te komen voor een beter bereikbare stad en regio.”
  • Iwan Blokker van LessGo: “We starten binnenkort met een logistieke hub in Alphen aan de Rijn om vanuit daar emissieloos bedrijven te kunnen beleveren in en rond de stad. We willen ook onze partners graag meer partners betrekken bij duurzame logistieke oplossingen en efficiency.”
  • Jaap Venema van Stichting Promotie Hoornwijck: “We willen met dit kennisplatform optrekken over onderwerpen als de parkeerdruk, drukte tijdens de spitsen op het terrein en ook de profilering van Hoornwijck als mobiliteitshub en de ontwikkeling van de zogenaamde N-Kavel die vrijkomt na oplevering van de Rotterdamse baan.”

Nieuwe ambassadeur

Michiel van Veen, directeur logistiek van Royal Lemkes, koploper en innovator als het gaat om duurzaamheid en is nu ook logistiek ambassadeur van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland. Hij gaat het belang van de eigen inzet van ondernemers verder uitdragen.

Van Veen: “Als organisatie zijn we in allerlei opzichten bezig met duurzaamheid. Zo stimuleren we de fiets voor het woon-werkverkeer, hebben we zelf zonnepanelen en zijn we een eigen energiemaatschappij begonnen en zijn samen met Bereikbaar Haaglanden en Rijnland aan de slag om de logistieke processen te optimaliseren van onszelf én van die onze leveranciers. Minder kilometers, vollere vrachtwagens en minder emissie.” Royal Lemkes is ook actief betrokken bij het project connected transport.

Minder tijdslots en toch klant tevredenheid

Christiaan van der Ent, CEO van de Van der Ent Group, is de vierde generatie in dit in 1922 opgerichte familiebedrijf. Ze hebben vestigingen in Rotterdam, Spijkenisse en Den Haag en zijn toonaangevende partner voor nationale en internationale verhuizingen, warehousing en logistiek. Als vervoerder van Ikea heeft hij bijgedragen aan de optimalisatie van het gehele proces van bestelling in winkel of webshop van Ikea tot levering bij de klant.

Die case die hij deelt is dat de consument niet vraagt om levering op elk willekeurig moment. Zo geeft hij een voorbeeld van iemand die aan een chauffeur vroeg: “Waarom levert u nog om half elf ’s avonds?”. Het antwoord was simpel: “omdat u ons dat heeft gevraagd.”

Van der Ent heeft laten zien dat minder tijdslots voor levering heel veel efficiency oplevert in bespaarde tijd, brandstof en kosten, zonder dat de klanttevredenheid in het gedrang komt. Een mooi voorbeeld van wat procesgericht denken op kan leveren!

Mercedes, BMW en carsharing

De keynote van de bijeenkomst is voor Ambassadeur & Sales product trainer Mercedes-Benz Alex Hazeleger. Hij neemt de aanwezigen mee in de visie van Daimler op de mobiliteit van de toekomst. Die visie is CASE: Connected, Autonomous, Shared&Services, Electric.

Zijn presentatie voert mee vanaf de start van de eerste Benz naar de auto van de toekomst en een samenwerking met BMW rond carsharing. Iets om over na te praten.

Voordat de bijeenkomst wordt afgesloten met het afscheid van Astrid Homan als Mobiliteitsmakelaar Haaglanden, wordt nog kort stilgestaan bij de acties en bijeenkomsten. Mooie nieuwe acties zijn vrachtfietsactie, de nieuwe editie van de ov probeerpas, een het deelauto aanbod in samenwerking met Amber.

Tot slot. Wilt u meer weten over de Bereikbaar Haaglanden en Rijnland of een van de bijeenkomsten bijwonen, neem dan contact met ons op.

Kijk hier voor het fotoverslag.