Nieuwsoverzicht

Den Haag krijgt zelfrijdende minibus

18/01/2019

Als één van de eerste grote Nederlandse steden krijgt Den Haag medio 2019 een zelfrijdende minibus. Aanvullend op het openbaar vervoer kunnen bezoekers en patiënten van het HagaZiekenhuis hiermee gratis de laatste paar honderd meter afleggen van de ov-halte Leyweg naar de ingang van het ziekenhuis. De zelfrijdende elektrische minibus met de naam ‘Haga Shuttle’ rijdt voorlopig vier jaar. Een samenwerkingsverband van het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM met Rebel en The Future Mobility Network gebruikt de opgedane ervaring voor het verder ontwikkelen en realiseren van ‘last mile’ oplossingen met zelfrijdende minibussen in Nederland. Lees verder op de website van HTM.

 

Pijnacker-Nootdorp wil hogere frequentie E-lijn

17/01/2019

Doortrekken van de Randstadrail naar Rotterdam, de E-lijn vaker laten rijden en het transformeren van de huidige ZoRo-buslijn in een lightrailverbinding. Pijnacker-Nootdorp wil met buurgemeenten Zoetermeer en Lansingerland samenwerken om dit te bereiken. De burgemeesters Francisca Ravestein (Pijnacker-Nootdorp), Charlie Aptroot (Zoetermeer) en Pieter van de Stadt (Lansingerland) hebben inmiddels aan commissaris van de Koning Jaap Smit een rapport overhandigd: de ‘Alliantie Middengebied'. De ‘alliantie’ vraagt van de provincie en metropoolregio MRDH het verbeteren van de fietspaden en het oplossen van knelpunten op wegen. Lees verder op AD.nl.

 

Delft Zuid wordt eerste klimaatneutrale station in Nederland

15/01/2019

Het is nu nog een onooglijk station in een onooglijke omgeving. Twee perrons, een kaartjesautomaat, vertrekborden - verder niks. Een station zonder faciliteiten, zoals er zo'n driehonderd zijn in het hele land. Station Delft Zuid gaat op de schop. De naam verandert. Het wordt Delft Campus. Er komen twee sporen bij, ondertunneling en liften. Maar de belangrijkste verandering is niet zichtbaar: het wordt het eerste klimaatneutrale station van Nederland. Lees verder op nos.nl.

 

Vrijstellingsregeling C-rijbewijs elektrische bestelauto’s in mei van start

14/01/2019

De nieuwe vrijstellingsregeling voor het C-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s tot 4.250 kg zal, als alles volgens plan verloopt, in mei van dit jaar van start gaan. Het ministerie van IenW heeft dat bevestigd. De nieuwe regeling maakt het mogelijk met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto tot een maximum gewicht van 4.250 kg te besturen. Normaal is daar een C-rijbewijs voor nodig. In het kader van de regeling zijn wel een aantal voorwaarden van toepassing. Zo geldt deze uitsluitend voor volledig elektrische bestelauto’s voor goederenvervoer, is het gebruik van een aanhangwagen niet toegestaan en mag er enkel in Nederland worden gereden. Tevens moet de bestuurder een aanvullende rijopleiding van tenminste 5 uur hebben gevolgd. Lees verder op de website van TLN

 

Elektrische step belangrijk voor bereikbaarheid

07/01/2019

Elektrische steps zijn voor gebruikers een waardevolle aanvulling op het mobiliteitsaanbod. Het nieuwe vervoersmiddel zal waarschijnlijk dan ook steeds vaker te zien zijn op straat. Om steden bereikbaar te houden, is het volgens adviseur Rianne Boot van belang dat de overheid het gebruik ervan stimuleert en volledig toestaat. Boot is adviseur mobiliteitsbeleid bij de gemeente Utrecht en presenteerde onlangs een paper op het CVS-congres. In Barcelona raakte Boot overtuigd van de potentie van de elektrische step, schrijf ze. Afgelopen zomer verbleef ze vier weken in de Spaanse stad. Daar werkte ze mee aan het ontwikkelen van een fietsstrategie van het bestuursorgaan van de regio Catalonië. “Tijdens het fietsen door Barcelona kijk ik mijn ogen uit”, noteert ze. “

 

Geef startups een kans

05/01/2019

De tweede editie van Mobility Lab in 2018 was een gigantisch succes. Zestien startups haalden het afgelopen jaar samen maar liefst 5,5 miljoen euro aan investeringen op met hun mobiliteitsoplossingen. Een derde editie is dan ook een feit. Op dit moment hebben al ongeveer 40 organisaties (launching customers) zich aangemeld met een uitdaging. Er kunnen er nog meer bij en ook startups kunnen zich melden. Mobility Lab is een initiatief van De Verkeersonderneming (Rotterdam), SmartwayZ.NL (Zuid-Nederland), ZO Slim Bereikbaar (Zuidoost-Brabant) en de gemeente Den Haag. Samen bundelen zij hun krachten om startups de kans te geven hun mobiliteitsproduct of -dienst te testen in een dagelijkse omgeving. Op die manier bieden ze oplossingen voor de impact die de groeiende economie op onze

 

Meer fietsers door probeeractie

03/01/2019

Door uitproberen sneuvelen vooroordelen De elektrische fiets is een niet meer weg te denken vervoermiddel. De verkoop ervan stijgt elk jaar. Toch betekent dat niet dat iedereen de elektrische fiets ofwel de e-bike nu kent en weet wat je er mee kunt, zo blijkt uit analyse van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland. Pas wanneer automobilisten de kans krijgen de e-bike een week lang uit te proberen, merken zij de voordelen en merken ze ook dat niet alle vooroordelen waar zijn. De afgelopen 5 jaar organiseerde Bereikbaar Haaglanden en Rijnlanden elk jaar een e-bike probeeractie specifiek voor automobilisten. De actie heeft tot doel om hen op een laagdrempelige manier een week lang kennis te laten maken met deze fiets. "In het begin deden we dat vooral omdat het een relatief nieuw

 

Start vervanging Sint Sebastiaansbrug in februari 2019

02/01/2019

De vervanging van de Sint Sebastiaansbrug start op 14 februari 2019. Vanaf die dag is de brug afgesloten voor alle verkeer. Auto- en fietsverkeer, het openbaar vervoer en voetgangers worden vanaf dat moment omgeleid via de aangegeven omleidingsroutes zoals vermeld op www.delft.nl/sebastiaansbrug. Alleen buslijnen 64 en 66 stoppen tijdens het werk aan de brug bij de halte Zuidpoort. De parkeergarage Zuidpoort blijft toegankelijk. De brug wordt gebouwd door Aannemers Combinatie Sagittarius bestaande uit Van Spijker Infabouw B.V. en Solidd Steel Structures B.V. De afgelopen maanden heeft de aannemer, in afstemming met de directie, opdrachtgevers en de omgeving bepaald hoe de vervanging uitgevoerd gaat worden en een planning van de werkzaamheden opgesteld. Naar verwachting is de nieuwe

 

Ondanks smart mobility niet minder files

21/12/2018

Smart mobility ging jarenlang over het verbeteren van de doorstroming, maar desondanks lijkt het aantal files nog niet af te nemen. Dat zegt de manager Smart Mobility bij AutomotiveNL Bram Hendrix. De opmars van data is een onomkeerbaar gegeven, begint Hendrix. De hoeveelheid data groeit exponentieel hard. Hij refereert aan de Wet van Moore. Intel-oprichter Gordon Moore voorspelde in 1965 al dat de rekenkracht van chips elke achttien maanden verdubbelt. "Ondertussen worden chips goedkoper en kleiner. Daarnaast groeit ook de hoeveelheid beschikbare data enorm hard. Dat biedt ontzettend veel mogelijkheden voor Kunstmatige Intelligentie." Maatschappelijk gezien zijn klimaat en verkeersveiligheid hot topics. En ondertussen moet ook de doorstroming van het verkeer nog eens

 

Ov populair onder zakelijke reizigers

20/12/2018

De zakelijke reizigers blijken niet verknocht aan de auto. Zij pakken net zo lief de trein, bus of tram. Dat blijkt uit onderzoek van Inforesult in opdracht van MultiTankcard (MTc). In het onderzoek geeft 55 procent van de ondervraagden aan, dat hun werkgever het vaker laten staan van de auto stimuleert. Dit gebeurt in de vorm van een fietsplan, de mogelijkheid om thuis te werken of een betere vergoeding voor het reizen met het openbaar vervoer. Daarnaast zegt 28 procent voor woon-werkverkeer zowel de auto als het ov te gebruiken. Lees verder op verkeerskunde.nl.

 

Stadslogistiek in toekomst volledig uitstootvrij

20/12/2018

De logistieke sector is een belangrijke pijler van de economie in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Tegelijkertijd zorgt logistiek voor druk op de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio. De 23 gemeenten hebben afgesproken om uiterlijk in 2025 30 procent minder CO2-uitstoot in het verkeer te realiseren. Door de binnenstedelijke logistiek te verduurzamen kan hiervan 1/5 worden gehaald. Met de ondertekening van de Greendeal Zero Emission Stadslogistiek (GDZES) zetten de gemeenten de verdere stappen om dit doel te behalen. Lees meer op de website van de metropoolregio Rotterdam Den Haag.

 

Auto’s in EU moeten sneller minder vervuilen

19/12/2018

Auto's in de Europese Unie moeten sneller minder vervuilend worden. Onderhandelaars van de EU-lidstaten en het Europees Parlement kwamen dat maandag overeen. Personenauto's moeten in 2030 gemiddeld 37,5 procent minder uitstoten dan in 2021. De uitstoot van bestelwagens moet in 2030 met 31 procent zijn gereduceerd. Lees verder op NU.nl.