Pilot duurzame vers-leveringen aan strandhoreca geslaagd

Van scepticisme tot enthousiasme

Strandaanbidders kennen het beeld: op een mooie zomerdag rijden de bestelbusjes op het strand af en aan om de etenswaren bij de diverse horecagelegenheden te bezorgen. Dat kan anders dacht de Hubklup. We gaan voortaan gebundeld bezorgen: duurzaam en efficiënt. De voordelen zijn evident maar dat betekent niet dat iedereen gelijk enthousiast was. De pilot die in juni 2021 startte heeft echter ook de sceptici overtuigd. De volgende stap is het aanhaken van nog veel meer horecaondernemers op het strand.

Tijdens de corona-periode werd door twee managers van De Grote Markt Groep en een voormalige biologische bakker uit Den Haag nagedacht over het duurzaam bezorgen van etenswaren aan de horeca. In 2025 is dit emissieloos leveren vanuit de gemeente Den Haag verplicht, maar waarom daar op wachten? Kan dat niet sneller? Onder aanvoering van voormalig bakker Ad Overgaag werd de Hubklup opgericht. Hubbel werd als partner aangetrokken om het vervoer gebundeld en duurzaam te verzorgen van circa tien vers leveranciers zoals groente en fruit, vlees, vis, brood en ijs. Horecaondernemers als Suiderstrand, Beachclub Birds, Strandpaviljoen Zuid, Strandpaviljoen De Kwartel, De Fuut en De Staat waren bereid om mee te doen in de pilot.

Overgaag; "De reden dat we gestart zijn met de strandhorecaondernemers is dat die qua afname van producten eigenlijk veel op elkaar lijken. Als het zonnetje schijnt hebben ze allemaal ineens heel veel etenswaren nodig en de producten lijken ook veel op elkaar. Daarbij waren de meesten al gewend aan het gezamenlijk ophalen van het afval door GroenCollect. We zijn eind juni gestart en dat tijdstip was bewust gekozen. Het is een pilot dus je moet ook de kinderziektes eruit halen. En dan is het fijn als het de eerste week niet gelijk heel druk is. De derde week werd het wel heel erg warm en toen was het alle hens aan dek. Want de groenteman die eerst 10 kratten leverde, wilde er nu 60 bezorgd hebben. En hij niet alleen, ook de slager en de viszaak draaiden topomzet. Dan moet er veel meer worden gereden. Maar ook dat ging goed en die week was eigenlijk onze vuurproef."

Verschil tussen techniek en emotie
Hoewel alle voortekenen er op wezen dat de pilot zou slagen, was het toch geen appeltje eitje. Overgaag: "De meeste leveranciers waren super sceptisch. Opmerkingen waren: "Ik wil liever in mijn eigen auto rijden." "Komen jullie wel op tijd?" "Wat als de klant goederen te kort komt? Hoe gaan we die dan naleveren?" "Straks ontdooien mijn diepvriesproducten in de elektrische bus." Technisch klopte het verhaal, het was uitvoerbaar maar emotioneel was nog niet iedereen er zomaar aan toe. Mooi is dat we desondanks toch het vertrouwen hebben gekregen van alle partijen. En uiteindelijk is iedereen heel enthousiast. Dit is typisch iets wat je moet doen, moet meemaken, pas dan weet je of het iets voor je is."

Resultaten
"Eerlijk is eerlijk, in het begin heb ik er bijna van wakker gelegen," zegt Overgaag. "Maar met het resultaat ben ik heel tevreden. Tijdens de pilot zijn er 60 tot 70% minder vervoersbewegingen geweest, omdat er nog maar met 2 in plaats van 6 auto's per dag richting het strand werd gereden. Volgens onderzoeksbureau Districon scheelde dat 10.800 kilometers, is er 4.000 kg CO?, bespaard en 260 uur aan reistijd."

"Het mooiste compliment was van een strandtenthouder die ook sceptische was en na twee weken vroeg: "Zijn we al begonnen? Je begrijpt dat die toen om was. Ook de reactie van bezoekers heeft meegespeeld in het ombuigen van de emoties. We vervoeren de goederen in principe elektrisch. Maar als het heel druk is, red je dat nu nog niet en moeten ook de reguliere bussen ingezet worden. Op een warme dag klaagden de gasten van een strandpaviljoen dat er een dieselbus stond terwijl de ondernemer had gemeld dat hij meedeed met onze emissieloze pilot. Dan merk je als horecaondernemer dat je klanten duurzaamheid echt waarderen en daar doe je het voor. Sowieso waren er voor de horecaondernemers voordelen die ze vooraf niet hadden bedacht. Alle goederen staan in een keer op tijd in de keuken. De chefkok weet dus wanneer hij aan de slag kan en wanneer hij zijn keukenpersoneel moet inplannen. Voorheen moest je bijvoorbeeld wachten op de groente terwijl de rest al binnen was. Als alles op dezelfde tijd binnenkomt kan je ook de ingangscontrole van de goederen verbeteren. We horen dat de meeste ondernemers daar nu ook mee bezig zijn."

Opschalen naar 70 ondernemers
"De rol van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland is bij deze pilot heel groot geweest. Vooral in het voorbereidende traject bij de gemeente en bij de MRDH wisten zij op de juiste deuren te kloppen. Daardoor hebben we subsidie kunnen krijgen om de aanloopverliezen te dekken. En nu ondersteunen zij ons weer om de pilot op te schalen naar Leiden of naar Rotterdam. Op dit moment bereiden we ons alweer voor op het nieuwe strandseizoen. In heel Zuid-Holland van Noordwijk aan Zee tot aan Hoek van Holland zijn er zo'n 100 strandtenten. Eigenlijk willen we in 2022 dat er 70 zich aansluiten bij dit initiatief," zegt Overgaag gemotiveerd.