Rabobank Leiden - Katwijk: Reductie CO2 met 35%

"Voor de Rabobank Leiden - Katwijk heeft het begrip mobiliteit een brede betekenis. Het gaat natuurlijk over de wijze waarop medewerkers van en naar het werk komen en naar zakelijke relaties gaan. Maar het gaat ook over de wijze waarop men inzetbaar is in de organisatie en de wijze waarop de kantoren ingericht zijn. Mobiliteit is bij de Rabobank Leiden - Katwijk dan ook direct gekoppeld aan vitaliteit in de breedste zin van het woord," zegt Frank Versteegen, servicemanager.

Voorbeelden van de doorgevoerde maatregelen zijn:

  • het verstrekken van NS-Business Cards aan leaserijders en andere medewerkers,
  • het aanschaffen van bedrijfsfietsen,
  • het aanschaffen van 'groene' auto's voor de noodzakelijke externe activiteiten van de medewerkers en de ritten tussen de diverse kantoren,
  • terugdringen aantal parkeerplekken,
  • realiseren goede fietsparkeerplekken en voorzieningen als kleedkamers met douches en lockers,
  • aanbieden van korting op fitness, een health check en voeding workshops.

"Het is nu dus niet meer nodig om met een eigen auto naar het werk te komen en bovendien onderstreept de Rabobank hiermee haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en groene karakter.
Bereikbaar Haaglanden helpt de Rabobank Leiden - Katwijk hierbij door advies en tips voor verdere verbeteringen en/of best practices elders, door het regelmatig aanbieden van allerlei (probeer) acties waarmee enerzijds de aandacht voor het onderwerp levend gehouden wordt en anderzijds medewerkers de kans krijgen om alternatieven uit te proberen en zodoende te ervaren of dit daadwerkelijk wat voor het is. De Rabobank Leiden - Katwijk is trots op de behaalde resultaten. Zo is de CO2 uitstoot voor een fulltime medewerker de afgelopen jaren met 35% teruggebracht."