Robert van Asten: Stimuleren gebruik elektrische deelvervoer

"Vanaf mijn zolderkamer kan ik prima appen en beeldbellen en zo het contact onderhouden met medewerkers, start de Haagse wethouder Robert van Asten zijn verhaal." Maar op het einde van de dag is ben ik daar ook wel klaar mee en vind ik het heerlijk om even de duinen in te gaan. De Collegevergaderingen op dinsdag vinden plaats in de grote Raadszaal waar we op ruime afstand kunnen zitten van elkaar. En dat is fijn want lichaamstaal is een belangrijk communicatiemiddel. Tegenwoordig is er eigenlijk elke vrijdag wel een ingelaste raadsvergadering en die vindt via beeldbellen plaats."

De anderhalvemetersamenleving en het ov
"De komende week zal mijn agenda vooral gevuld zijn door de perikelen in het openbaar vervoer," zegt Van Asten. "Op dit moment is dat flink afgeschaald, het aantal reizigers is enorm verminderd en de verliezen zijn dramatisch. Dat is vreselijk voor de vervoerders maar ook voor de stad omdat we daar via dividend ook uitkomsten uithalen. We hebben nu veel overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hoe we het ov en de voorzieningen op peil kunnen houden. Straks gaan ook uw medewerkers weer naar het werk. Hoe gaan we dan verder? In de anderhalvemetersamenleving passen er nog maar 8 mensen in een bus, dat is niet rendabel en daarmee krijgen we iedereen niet op de plek van bestemming. Terwijl de doelstelling natuurlijk overeind blijft dat dat er veel meer mensen met het ov zouden moeten reizen om zo de files te verminderen. Door de coronacrisis doen we met het ov een flinke stap terug. In China is momenteel de autoverkoop flink stijgende omdat mensen minder vertrouwen hebben in het ov. Dat kan in Nederland ook plaatsvinden maar is niet gewenst."

Hoe zit het met de snelfietsroutes?
Van Asten: "We hebben de Velostrada, een snelle fietsroute van Leiden naar Station Holland Spoor. Ideaal om snel met je Speed Pedelec van a naar b te reizen. In Rotterdam mogen de Speed Pedelecs nu op de rijbaan rijden en daar voel ik ook wel wat voor."

Komen er nu meer elektrische vervoermiddelen?
Van Asten: "We stimuleren het gebruik van elektrische deelvervoer en willen dat het verzorgingsgebied wordt uitgebreid met Rijswijk en Voorburg-Leidschendam. Dan heb je een grotere actieradius. Over de elektrische step moet het ministerie beslissen."