Royal FloraHolland: Slimme emmers verminderen aantal ritten

Van vroegveilen tot aan logistiek innovatieve fusten. Als je de grootste bent, zoals Royal FloraHolland, doe je er alles aan om niet alleen de grootste te blijven maar ook om de slimste te zijn!

Er zijn van die dagen in het jaar dat het nog veel drukker is op de veiling dan op andere dagen. Denk aan de dinsdag na Pasen of de maandag voor Moederdag. Niet alleen komen er dan veel meer bloemen en planten binnen, de producten moeten daarna ook direct verder de wereld in worden gebracht om op tijd, voor de feestdagen, bij de klant te zijn. Sinds vorig jaar heeft Royal FloraHolland daar wat op gevonden. Yme Pasma is COO en verantwoordelijk voor de logistiek. "Op zulke cruciale dagen starten we een uur eerder met het veilen, namelijk om 5 uur in plaats van om 6 uur. Dat werd erg gewaardeerd door onze klanten en daarom continueren we dat ook in 2019."

De wereld voorzien van bloemen
Royal FloraHolland, met vestigingen in Naaldwijk, Rijnsburg en Aalsmeer heeft als missie 'Flowering the world togethter', ofwel de wereld in opdracht van de coöperatie te voorzien van verse bloemen en planten. En dat lukt uitstekend. Royal FloraHolland is de grootste bloemenveiling ter wereld. Enkele cijfers: een jaaromzet van 4,6 miljard euro, bijna 3000 medewerkers, 2500 directe klanten en jaarlijks circa 12,5 miljard verkochte bloemen en planten.

Pasma: "Alles draait bij FloraHolland om de logistiek. We zitten in de business-to-business markt. De bestellingen gaan vanuit de veiling direct door naar de klant van de klant om er bossen bloemen van te maken en die te verkopen aan de consument. Het is een versproduct dus er ligt altijd druk op het proces. Voor de vroegveildagen hebben we overigens ook de afstemming gezocht met de busdiensten die onze medewerkers naar het werk vervoeren. Ook zij waren bereid die dagen een uur eerder te starten."

Kopen op afstand
Zijn er veel medewerkers die met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk komen? "Dat zijn vooral de medewerkers die dichtbij wonen. Vanuit de grote steden zijn de ov-verbindingen naar de veiling niet optimaal. En met de fiets al gauw te ver. Je ziet dus dat medewerkers daarom vaak met de auto komen."

Door de toenemende drukte op de weg zien we ook een verschuiving bij klanten ontstaan. Enerzijds kopen klanten steeds meer op afstand, dus digitaal. Maar uiteindelijk moeten de producten wel ergens heen. Bloemen zijn nu eenmaal een fysiek product. De wegen tussen Rijnsburg en Naaldwijk zijn filegevoeliger dan die tussen Rijnsburg en Aalsmeer. Dus anderzijds zie je dat klanten steeds meer proberen om op die locaties te kopen. Het aantal ritten kan nog verder worden beperkt, met name is winst te behalen bij het 'intertransport', het transport tussen de veilinglocaties. Het handigste zou zijn als je vooraf weet welke klant welke lading wil hebben. Dan is er efficiënt te plannen vanaf welke locatie je rijdt. Maar dat is vooraf natuurlijk lang niet altijd duidelijk."

Nieuwe fusten
"Transportbewegingen worden ook verminderd door de inzet van onze innovatieve fusten, zeg maar de emmers waarin de bloemen worden vervoerd. Het ontwerp van één van de fusten voor bepaalde bloemsoorten is dusdanig aangepast dat er 11% meer fusten op een kar passen. Dat lijkt niet veel. Maar op onze hoeveelheden is dat een enorm verschil, op iedere 11 trailers is dat 1 trailer minder. Door gebruik te maken van de nieuwe fusten hebben we dan aan het einde van de week een reductie van 120 trailers!" Dat scheelt dus niet alleen veel ritten, maar is ook duurzaam.

"Duurzaamheid speelt een rol. We zetten daarin stappen. Zo hebben we samen met alle grote organisaties het plastic pact met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat getekend om de hoeveelheid plastic te reduceren. Nu zie je nog veel eenmalig plastic en folies om pallets en verpakkingen heen. Dat proberen we te verminderen of over te gaan op recyclebaar plastic. Daarnaast proberen we samen met de sector de hoeveelheid gewasbeschermingsmiddelen te reduceren, onder andere door via veredeling te komen tot gewassen die minder gevoelig zijn voor ziektes. En we zetten in op het reduceren van het energieverbruik door de inkoop van schone energie en het plaatsen van zonne-energie op onze daken."

Bereikbaarheid
Naast het aanpassen van processen en sierteelttransporten is Royal FloraHolland voortdurend in overleg om samen met de gemeenten, Provincies en Rijkswaterstaat om de bereikbaarheid van Royal FloraHolland op orde te houden. Zo wordt er gezamenlijk geïnvesteerd in nieuwe weginfrastructuur. Pasma: "Ook zijn we in overleg met Bereikbaar Haaglanden en Rijnland op welke wijze we slim gebruik kunnen maken van de beschikbare weginfrastructuur, hoe we werknemers kunnen verleiden van verschillende modaliteiten gebruik te maken en door videoconference het heen en weer rijden tussen de vestigingen te beperken. Zo zijn we actief in de diverse overleggen tussen overheden en bedrijfsleven in de omgeving van onze locaties."