Webinars

Overleggen over zaken die werkgevers bezighouden kan op verschillende manieren; via de mail, app, of social, fysieke bijeenkomsten, presentaties en natuurlijk ook via webinars. Ofwel digitaal overleggen op afstand. Samen met De Verkeersonderneming organiseert Bereikbaar Haaglanden en Rijnland webinars voor directeuren, facilitair managers en HR managers over uiteenlopende onderwerpen.

 

Lunch & learn webinar ‘Gezond vergaderen'

Hoe ga je optimaal om met hybride vergaderen?

Bij hybride vergaderen is een deel van de medewerkers bij elkaar (op afstand) op de zaak en een ander deel overlegt vanuit huis.
Blijf focussen op het individu; omgaan met medewerkers is maatwerk. Besteed aandacht aan de techniek van het hybride vergaderen: niet alleen in de voorbereiding maar schaf ook de juiste conference bar of sound bar aan die past bij de hoeveelheid personen om wie het gaat.
Bedenk ook dat je afhankelijk blijft van de verbinding en techniek die mensen thuis hebben. Aan de hand van het acroniem OPTIMAAL worden tips gegeven om optimaal hybride en gezond te vergaderen.

Lees ook het verslag van dit webinar.

Webinar Bouwlogistiek: Hoe krijg je je mensen uit de bus en op de klus?

 

Als er midden in de stad wordt gebouwd is de bouwplaats te krap om iedereen er te laten parkeren. Aan de hand van praktijkvoorbeelden zien we dat dat ook niet hoeft. Medewerkers kunnen met het ov komen (al jaren een beproefde methode in Londen) en nu ook in hartje Rotterdam. En bij kleinere leveringen kan een bakfiets zoals in Den Haag worden ingezet. En de bouwvakker zelf? ‘Wat hij niet kent dat vreet hij niet’ ? of is er best een mouw aan te passen als je het gesprek aangaat en ze de voordelen zoals tijdwinst laat ervaren?

Webinar Bouwlogistiek: Hoe krijg je je mensen uit de bus en op de klus? from Boyd Bartels on Vimeo.

 

Webinar 'Money Talks': Hoe om te gaan met de woon-werkverkeer geldpot?

In het woonwerk-verkeer gaat heel veel geld om. Sinds het uitbreken van corona werken echter veel medewerkers thuis. Wat doen we als werkgever nu met die woonwerk-verkeer geldpot: gewoon uitkeren? Inhouden en er andere vergoedingen voor verstrekken? Waar zit de fiscale ruimte? En hoe om te gaan met de verworven rechten?

Het Nibud heeft berekend dat thuiswerken de medewerker circa 2 euro per dag kost aan koffie, elektra en dergelijke. "Vanuit de werkgever ben je verantwoordelijk voor de faciliteiten op zowel de kantoor- als de thuiswerkplek," zegt Marco Ruit. Jelle Meijer, fiscalist, vult aan: "Er zijn ook mogelijkheden want de vrije ruimte binnen de Werkkostenregeling is dit jaar verruimd. Er is extra te besteden."

Met dank aan Visser en Visser voor de Whitepaper en Ertsoverslagbedrijf Europoort CV (EECV) vor het delen van de Ri&E Thuiswerkplek.

Webinar Money Talks; Wat te doen met de woon-werkverkeer geldpot? from Boyd Bartels on Vimeo.

Webinar MaaS: gedragsbeïnvloeding en voordelen voor werkgevers

MaaS wordt de nieuwe manier van reizen: met één app je vervoer boeken, reizen en betalen. Dat brengt veel voordelen voor de werkgever met zich mee: een keuze uit verschillende vervoermiddelen, één factuur voor alle medewerkers, geen tekort aan parkeerplekken, sturen op duurzaamheid en betere bereikbaarheid. De vraag is hoe je je medewerkers zover krijgt. "Ga niet proberen emoties in MaaS te stoppen," zegt gedragspsycholoog Tertoolen. "Dan krijg je broccoli met chocolade. Dat eten de groenteliefhebbers niet en de chocoholics laten het ook links liggen."

Beluister het webinar:

Lunch & Learn webinar Proactief de crisis uit

Het informeren van alle medewerkers van hoog tot laag is een belangrijk aspect bij een crisis. Dat betekent dat communicatie ook in het crisisteam moet zitten, net als disciplines als HR en ICT. Opvallend is dat bij Aegon het aantal ziekmeldingen bij het thuiswerken fors daalde, de productiviteit en de klant tevredenheid steeg. Maar thuis blijft het lastig een goede werk privébalans te handhaven omdat de laptop ofwel het werk er altijd is. Omdat veel medewerkers angst hebben voor het ov, overweegt Croonwolter&dros de start- en eindtijden van vergaderingen aan te passen, zodat iedereen buiten de spitsen kan reizen en om mondkapjes beschikbaar te stellen. Thuiswerken zal ook na 1 september van belang blijven, maar ontmoeten en vergaderen doen we liever samen.

 

Anderhalvemetereconomie en mobiliteit

Anderhalvemeter afstand in het ov en op de werkplek? Hoe doen we dat? Mondkapjes in het ov zijn verplicht vanaf 1 juni. Als werkgever kun je flexibele werktijden hanteren, hybride vergaderen, meer laten thuiswerken en op het werk tijden hanteren van 11 tot 3 uur. Ook zorgen dat er fysieke afscheidingen zijn. Als het mogelijk is een trap voor naar boven en een voor naar beneden, andere looproutes. Maar ook pas het beleid aan.

Bekijk de opname van het webinar

Audio:

Webinar Thuiswerken

Thuiswerken is wennen, net als beeldbellen. De eerste contacten moet je face-to-face doen. Een van de overall conclusies luidde: “Duurzaamheid, bereikbaarheid en veiligheid zijn de grootste baten van deze tijd.” 

Bekijk de opname van het webinar

Audio: